Päästöjen sisäinen hinnoittelu mahdollistaa yrityksen vaikuttavan ilmastotyön
Sisäinen hiilen hinnan määrittäminen tarjoaa yritykselle tehokkaan tavan ottaa vastuu liiketoimintansa aiheuttamista päästöistä, ja samalla vähentää ilmastovaikutuksia aktiivisesti. Sisäinen päästöjen hinnoittelu tarjoaa yritykselle rahoitusmekanismin, jonka avulla se pystyy kohdentamaan resursseja ilmastonmuutoksen hillintää tukeviin hankkeisiin oman arvoketjun ulkopuolelle. Sisäisessä hiilen hinnan määrittämisessä yrityksen tavoitteena on tuoda ilmastonmuutoksen kustannukset näkyväksi osaksi investointipäätöksiä, kannustaa investointeja kohti vähähiilisempiä ratkaisuja sekä kiihdyttää yrityksen sisäistä muutosta kohti hiilineutraaliuutta.
CDP:n (Carbon Disclosure Project) vuoden 2021 julkaistun raportin mukaan lähes puolet maailman 500 suurimmasta yrityksestä on joko ottanut käyttöönsä tai suunnitellut ottavansa sisäisen hiilimaksun käyttöön. Rahoitusmekanismin edelläkävijöitä ovat mm. Microsoft, Swiss Re, Klarna, New Climate Institute ja Ben & Jerry’s.
Ilmastotyön edelläkävijät poimivat suositukset standardeista
Sisäisen hiilen hinnoittelussa yritysten tulee varmistaa, että asetettu hinta on riittävän korkea, jotta se vaikuttaa sisäiseen päätöksentekoon, ja suuntaa panostusta merkittävästi SBTi:n voimakkaasti suosittelemaan BVCM:n (beyond value chain mitigation) eli globaalin nettonollan edistämisen rahoitukseen.
Kestävyysraportointidirektiivin CSRD:n ESRS E1 -standardissa esitetään yrityksille yhdeksän numeroitua raportointivaatimusta. Niistä ESRS E1-7 velvoittaa yrityksiä raportoimaan investoinneista, jotka ovat kohdistettu hiilen sitomiseen ja kasvihuonekaasujen vähentämiseen liittyviin projekteihin. E1-8 puolestaan koskee sisäistä hiilenhinnoittelua. Sen mukaan yritysten tulee raportoida sisäisen hiilen hinnoittelumekanismista ja kertoa, kuinka se vaikuttaa yrityksen liiketoimintastrategiaan ja sisäiseen päätöksentekoon. Näiden raportoitavien tietojen avulla sidosryhmät ymmärtävät, kuinka yritys huomioi ilmastoon liittyvät riskit ja mahdollisuudet. Toistaiseksi molemmat datapisteet ovat vielä vapaaehtoisia, mutta edistyneimmät yritykset edistävät päästöjenhallintaansa myös kyseisillä työkaluilla.
Sisäisen hiilen hinnan asettaminen
Sisäisen hiilen hinnoittelua voidaan räätälöidä yrityksen omien suorien päästöjen perusteella (esim. scope 1 & 2 ja työmatkojen päästöt) verrattuna arvoketjun päästöihin (loput scope 3 päästöt) esimerkiksi seuraavasti:
- Erittäin alhaisen päästöintensiteetin yrityksen (esim. rahoitus, vakuutus), jolla on korkea voittomarginaali per hiilitonni, uskottava hintataso on 100–200 € / CO2e-tonni.
- Vähäpäästöiselle yritykselle (esim. media, teknologia, lääketeollisuus), jolla on kohtalainen voittomarginaali per hiilitonni, uskottava taso on 100–200 € / CO2e-tonni scope 1-2 + liikematkat osalta ja 5-100 € / CO2e-tonni arvoketjun eli scope 3 päästöjen osalta.
- Keskitason päästöintensiivinen yritys (esim. liikenne, kulutustavarat, vähittäiskauppa, ruoka ja juoma), jonka tuotot ovat pienemmät päästötonnia kohden, tulee tavoitella maksutasoa, joka on > 1 % voitoista. (Carbon Gapin mukaan summa on ollut maailman suurimmilla yrityksillä keskimäärin noin 5 € / hiilitonni.)
- Korkean päästöintensiteetin yritys (esim. sementti, öljy, kaasu ja energia), jolla on alhainen voittomarginaali per hiilitonni, tulisi pyrkiä asettamaan sisäisen hiilen hinta myös mallilla > 1 % voitoista. (Carbon Gapin mukaan summa on ollut suurimmilla yrityksillä keskimäärin 0,34 € / hiilidioksiditonni.)
Sisäinen hiilen hinnoittelu tuo läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä ilmastotyöhön
On hyvä huomioida, että sisäinen hiilen hinnoittelu voi olla joillekin sidosryhmille alkuun vaikea ymmärtää, mutta sen tärkeyttä ei voi vähätellä. Mallin tavoitteena on löytää oikeudenmukainen ja optimaalinen tasapaino ja vastuu päästöjen jakautumisesta sekä päästöintensiteetin ja -voittojen osalta. Sidosryhmille onkin tärkeää perustella sisäisen hiilen hinnoittelua avoimesti ja pitkäjänteisesti keskustellen.
Sisäisen hiilen hinnoittelun etuja ovat:
- Yritys ottaa vastuun liiketoimintansa aiheuttamista päästöistä investoimalla riittävän kunnianhimoisesti hiilensidontahankkeisiin
- Sisäinen hiilen hinnoittelu kannustaa tehokkaisiin päästöleikkauksiin
- Malli tukee SBTi:n tärkeäksi nostamaan BVCM:n ohjeistusta, eli globaalin nettonollan tavoitetta vaikuttamalla ilmastotyössään yli oman toiminnan
- Yritys ei tee ilmastoväittämiä vaan viestii päästöleikkauksista ja kontribuutiosta avoimesti ja läpinäkyvästi.
Lähteet:
https://www.cdp.net/en/research/global-reports/putting-a-price-on-carbon
https://sciencebasedtargets.org/beyond-value-chain-mitigation
Artikkelin on kirjoittanut:
Saija Ahonen
Saija vastaa Green Carbonin myynnistä ja asiakkuuksista. Saijalla on usean vuoden laaja kokemus yritysten ympäristövastuullisuustyön parissa ja ajankohtainen näkemys ilmastotyöhön Suomessa sekä siihen, miten kansainvälinen regulaatio sekä erilaiset aloitteet ohjaavat hiilijalanjäljen hallintaa ja yritysten ympäristövastuullisuustyötä.
Tutustu kotimaisiin HiiliPlus+ ilmastoyksiköihin.
Autamme vastuullisuustyösi kaikissa vaiheissa. Varaa maksuton 30 min. konsultaatio asiantuntijamme kanssa. Kartoitetaan yrityksenne tilanne yhdessä, ilman sitoumusta.