Yritys on yhtä hyvä kuin työntekijänsä, ja siksi kilpailu parhaista tekijöistä käy kuumana. Työntekijöiden vaakakupissa ei kuitenkaan paina enää pelkkä raha: yhä useammat haluavat tehdä arvojaan vastaavaa työtä. Yritys, joka ei pysty vastaamaan vaadittavaan arvomaailmaan, jää auttamatta myös ilman parhaita tekijöitä.
Nykypäivän projektiluontoinen ja määräaikaisuuksiin painottuva työelämä ei tarjoa enää samaa turvaa ja vakautta, mitä työltä on saatettu aiemmin hakea. Siksi työnhakijat ja erityisesti nuoret odottavat työltä mm. merkityksellisyyttä, mahdollisuutta itsensä toteuttamiseen sekä joustavaa työelämän ja muun elämän yhteensovittamista (Auvinen & Lämsä 2020). Myös yrityksen maine voi olla ratkaiseva tekijä työpaikan valinnassa. Ilmastotietoista ammattilaista ei saa houkuteltua yritykseen, jonka toiminta ei vastaa näitä odotuksia.
Markkinoilla ja kilpailussa pärjätäkseen yritysten on onnistuttava rekrytoimaan ja säilyttämään pätevää ja motivoitunutta työvoimaa. Työelämän murroksessa osaava, innostunut ja itseään kehittävä henkilöstö on yrityksille kultaakin kalliimpaa. Erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa henkilöstöstä on tullut yrityksen keskeisin voimavara, jonka turvin menestytään ja tehdään tulosta. ( Viitala, R. 2014. Henkilöstöjohtaminen. Strateginen kilpailutekijä)
Työ tekijäänsä kiittää
Vanha sananlasku väittää, että paras kiitos työntekijälle on itse työ. Vaikka sanonnan päältä voi pyyhkiä vuosikymmenten pölyt, huomasin Green Carbonin väkeä haastatellessani, että kesällä 2021 tuo kaikki on ainakin meidän kohdallamme yhä totta. Olipa kyseessä kokeneempi tai tuoreempi greencarbonlainen, jokainen nimesi yrityksen arvopohjan ja työn vaikuttavuuden keskeisimmäksi tekijäksi työpaikan valinnalle.
Arvomme – läpinäkyvyys, luotettavuus ja halu vaikuttaa – ovat yrityksemme perusta ja olemme viestineet niistä aivan alkuhetkistämme saakka. Vaikka viestintämme ensisijainen tarkoitus on ollut tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, olemme siinä rinnalla systemaattisesti rakentaneet Green Carbonin työnantajamielikuvaa. Sen ansiosta olemme erityisesti kuluneen vuoden aikana saaneet kymmeniä kiinnostuneita yhteydenottoja kansallisesti ja kansainvälisesti kiinnostavilta osaajilta, jotka näkevät meidät työpaikkana, jonka toimintaan he haluaisivat sitoutua.
Ilmastotoimiin ryhtyminen ja siitä kertominen tarjoaa siis etulyöntiaseman myös rekrytoinnissa. Meille ympäristöalalla toimiville luonto-, ilmasto- ja ympäristökysymysten käsittely on yrityksemme ydintoimintaa ja siitä viestiminen on luonnollinen jatko muulle toiminnalle. Ei kuitenkaan ole toimialaa tai yritystä, joka voisi sulkea näiltä kysymyksiltä silmänsä. Totuus on, että olivatpa kyseessä asiakkaat, sidosryhmät tai tulevat työntekijät, he ovat varmasti korvat ja silmät avoinna ja odottavat arvojensa mukaisia tekoja.
Greencarbonlaisia tarvitaan lisää. Katso, millaisia töitä meillä on tarjolla.
Artikkelin on kirjoittanut Green Carbonin viestinnästä vastaava Hanna Koistinen.