Liki teini-ikään ehtinyt korjausrakentamiseen keskittynyt yritys Respect Project Oy on oiva esimerkki siitä, että nuorissa – olipa kyseessä ihmiset tai yritykset – on meidän tulevaisuus. Rakennusalan asenteita tuulettava toimija osoittaa esimerkillään, että perinteiselläkin alalla katse on tiukasti tulevaisuudessa, ja uudistumiskykyä löytyy.
-On selvää, että ilmastonmuutoksen hillintä ei ilman yrityskentän osallistumista onnistu. Kyseessä on aikakautemme suurin haaste, jonka sivuuttaminen on täysin vastuutonta, korostaa Respect Project Oy:n perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja Petja Pietiläinen.
Vuosi sitten Respect Projectilla havahduttiin siihen, että yritysvastuun osalta ympäristönäkökulmat voitaisi huomioida vielä entistäkin paremmin. Kun yrittäjien oma osaaminen aiheen tiimoilta ei enää riittänyt, haluttiin kumppaniksi löytää asiantuntija, jonka toimintaan voidaan luottaa.
-Seurailin LinkedIn:ssa Green Carbonin päivityksiä, ja kun aihe tuli meille ajankohtaiseksi niin tiesin, mistä kysyä apua. Meille oli tärkeää, että kompensaatioon kohdistuvan julkisen keskustelun velloessa valittavan kumppanin toiminta on todennettua ja varmennettua, kertoo Pietiläinen.
Respect Project haluavaa olla luomassa niitä perustuksia, joiden varaan vastuullinen rakentaminen tulevaisuudessa muovautuu. Hiilijalanjäljen laskennassa selvisi, että yrityksen toiminta on globaalisti ja EU:n tasolla jo hyvällä mallilla, mutta Respect Projectille tämä tieto on vasta matkan alku.
-Vaikka olemme jo hyvällä tasolla, tämä on jatkuva prosessi. Tavoitteenamme on saada omat päästömme mahdollisimman alas, jotta kompensaatiolle on tulevaisuudessa entistä vähemmän tarvetta, Pietiläinen huomauttaa.
Rakennusalalla heräillään hiljalleen vastuullisuus- ja ympäristökysymyksiin, sillä painetta toimintaan tulee niin lainsäädännön kuin asiakkaidenkin suunnalta. Vielä hiilijalanjäljen laskenta ei alalla ole yleistä, mutta Respect Project haluaa kantaa vastuuta ja avata tietä kohti vähähiilisempää rakentamista.
-Respect Project on loistava esimerkki siitä, miten yksikin toimija voi vaikuttaa. Mitä enemmän tietoisuus lisääntyy, sitä enemmän vaade vastuullisiin tekoihin laajenee. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että omaa hiilijalanjälkeään hallitseva rakennusyritys odottaa materiaalitoimittajiltaan tietoa tuotteiden hiilijalanjäljistä, kertoo Green Carbonin Saija Ahonen.