Woolman – vastuullinen edelläkävijä verkkokaupan maailmassa

Woolman tarjoaa kaupankäyntiä palveluna, joka tuo yritykset, brändit ja asiakkaat lähemmäs toisiaan. Woolmanin perustivat kolme yrittäjää vuonna 2017 tavoitteenaan tehdä kaupankäynnistä helppoa ja mutkatonta. Se on kasvanut kansainväliseksi yritykseksi, jolla on yli 70 työntekijää ja toimistot Lontoossa, Helsingissä, Amsterdamissa ja Tukholmassa.

Päästölaskenta vastuullisuustyön pohjaksi

Woolmanilla aloitettin laaja ja kunnianhimoinen strategiatyö vuonna 2022, jossa vastuullisuus haluttiin ottaa yrityksen strategian keskiöön. 

Woolmanin vastuullisuusjohtaja Hanna Liimatainen kertoo, että kunnianhimoisten tavoitteiden pohjalle haluttiin tehdä ajanmukainen nykytila-analyysi, jonka kulmakivenä oli realistinen, todenmukainen ja laaja päästölaskenta.

“Uskomme, että tulevaisuudessa mittaamme yhä enemmän vaikutuksia maailmaan, mutta ennen sitä on hyvä katsoa perustilanne ajanmukaisin keinoin. Siksi valitsimme protokollan mukaisen, vertailtavan päästölaskennan, heti kun vastuullisuus otettiin yrityksemme agendalle.” Hanna perustelee valintaa.“Halusimme myös oppia itse prosessista, päästölaskennasta, sen perusteista ja logiikoista, koska kaikki asiakkaamme ovat sen äärellä. Kuluttajabrändit painivat päästöjen raportoinnin, mutta myös hillitsemisen ja niistä viestimisen teemoissa. Jotta voimme keskustella asiakkaidemme kanssa vaikkapa LCA laskennasta on hyvä, että olemme myös itse asian päällä, ja toteuttaneet kolmannen osapuolen kanssa asianmukaisen päästölaskennan.”

Henkilöstön vastuullisuusohjelma laajensi vastuullisuustyön vaikuttavuutta läpi organisaation

Päästölaskennan rinnalla Woolman aloitti oman vastuullisuusohjelman henkilöstölleen. He osallistuivat esimerkiksi kansainväliseen MPP (Ma Petite Planète) haasteeseen, jossa kisataan tiimeittäin toisiaan, sekä muita joukkueita ja yrityksiä vastaan vastuullisuushaasteissa. Haasteessa yhtenä osa-alueena oli mm. päästöjen hillintä ja pienentäminen omassa arjessa. 

“Isoin oppi oli, että ymmärrys päästöjen synnyttämisestä, laskennasta ja hillinnästä täytyy olla 360 astetta - yrityksen tekemä päästölaskenta yksinään ei riitä, mikäli yksilöt eivät saa siitä myös henkilökohtaisesti otetta. Vastuullisuus on niin laaja ja vaikeakin kokonaisuus, että väkisinkin jokainen työntekijä muodostaa siihen suhteen myös oman elämänsä kautta.” Hanna taustoittaa.

Ilmastolounaalla syvennettiin henkilöstön vastuullisuuden ymmärrystä

Juuri ylläolevista syistä johtuen Woolmanilla oli toive, että päästölaskennan kumppani tuo tietoa ja ymmärrystä koko henkilöstölle, ei vain toimi laskentakumppanina kulisseissa.

”Järjestimme koko henkilöstölle vapaaehtoisen ilmastolounaan, Climate lunch -session, jossa lounasajalla ja lounaan äärellä sai omalta koneelta käsin turvallisessa ympäristössä tulla kuulolle ilmastoasioiden äärelle.” Hanna kertoo.

Tapahtumalla haluttiin syventää ja laajentaa ymmärrystä ilmastoasioissa. Jokaisella oli mahdollisuus myös laskea oma hiilijalanjälki ja Green Carbon kokosi tulokset yhteen. Yksilön ymmärryksen kasvamisen lisäksi Woolman sai myös ymmärryksen henkilöstönsä hiilijalanjäljestä. Tuo tulos on yhdistettävissä myös yrityksen päästölaskennan tuloksiin. 

"Vastuullisuus on tehtyä työtä, mutta myös elettyä elämää, johon vaikuttaa kaikki meidän tekemät valinnat. Ja työ itseasiassa vaikuttaa aika paljon yksilöiden valintoihin nyt, kun tehdään etätöitä kotona, tai esimerkiksi liikutaan juuri työn takia pois kotoa. Voisi varmaan sanoa, että me olemme todella laskeneet Woolmanin vaikutuksia laajasti.” Hanna toteaa.

Kotimainen kumppani vastuullisuustyöhön ja rima korkealle

Green Carbon valikoitui Woolmanin kumppaniksi paikallisena palveluntarjoajana, sekä referenssien että kotimaisuutensa vuoksi.  

“Päätimme jo päästölaskennan kumppania etsiessämme, että haluamme asettaa riman korkealle. Asiantuntijapalveluiden tuottamat päästöt, mukaan lukien liikematkustus ei kerro toimialamme todellisuudesta mitään. Tuottamamme palvelut, rakentamamme verkkokaupat - niiden prosessit, teknologiavalinnat, käytettävyys, skaalautuminen jne., ovat sitä todellisuutta mitä päästöjä meidän työmme synnyttää.” Hanna kertoo.

Päästölaskentaa työstettäessä laskennan rajaaminen ja vaikutusten todellinen arviointi ovat synnyttäneet lisäarvoa Woolmanille. Ne ovat tuoneet aitoa ymmärrystä siitä, mitä tarkoittaa teknologian, datan tai vaikka koodaamisen synnyttämät päästöt ja miten niihin voidaan vaikuttaa.

“Vaikutuksemme ovat valtavat ja me haluamme nähdä ne mahdollisuuksina. Haluamme olla etunenässä tekemässä toimialan muutosta, mutta tehdä sen niin, että se ajoituksellisesti on sopivaa ja relevanttia. Meillä on yli 350 asiakasta ja saman verran tehtyjä verkkokauppoja, ja nyt palvelemme yhä isompia ja kansainvälisempiä brändejä. Meidän tekemillä valinnoilla on väliä, kun kuluttajamassat ovat niin suuria. Ja toisaalta haluamme olla myös luomassa niitä valintoja toimialallamme” Hanna summaa.

Woolman ei ole vielä päättänyt jatkosta. Tehdäänkö päästölaskentaa vuosittain vai siirrytäänkö toisenlaisiin vaikuttavuusarviointeihin.

“Olemme tässä realistisia. Valitsemme sellaiset arviointimenetelmät, jotka ovat sillä hetkellä relevantit ja parhaat mahdolliset, niin että voimme sanoa tehneemme parhaamme aina sen hetkisen tiedon mukaan mitä käytettävissä on. Se voi tarkoittaa päästölaskentaa vuodesta 2023 edelleen tai sitten siirrymme jo laajempiin vaikuttavuuslaskelmiin.”

Oli tulevaisuuden arviointimenetelmä mikä tahansa, niin päästöjen hillitsemiseksi Woolmanilla tehdään valintoja arjessa nyt viikoittain.

 

Tutustu hiilijalanjäljen hallinnan palveluihimme.

Green Carbon kannustaa myös muita yrityksiä toimimaan nyt – ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä työ kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Tilaa uutiskirje

Liittymällä listallemme pidämme sinut ajan tasalla tekemästämme työstä, sekä ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyvistä uutisista ja ajankohtaisista aiheista.

Green carbonin uutiskirje

Lataa esimerkkiraportit

Ennen kuin lähdet:

Huomasithan asiantuntijamateriaalimme ympäristövastuullisuuden ajankohtaisista aiheista?

Tilaamalla uutiskirjeemme saat materiaalimme automaattisesti sähköpostiisi aika ajoin.